Δημόσιες σχέσεις δεν είναι να είσαι «πόρτα» στα κλαμπ.

Posted by : Mr. Blog | 8 Φεβ 2013 | Published in

Γιατί χρειαζόμαστε το πτυχίο στην επαγγελματική επικοινωνία.
Η δημόσια συζήτηση που έχει ξεκινήσει σχετικά με την κατάργηση των δύο τμημάτων Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας στο Αργοστόλι και στην Καστοριά δίνει την ευκαιρία να αναδειχθεί η σημασία και η χρησιμότητα του επαγγέλματος των Δημοσίων Σχέσεων.
Τώρα είναι ευκαιρία να μαθευτεί σε όλους ότι οι Δημόσιες Σχέσεις

• δεν είναι να είσαι «πόρτα» στα κλαμπ
• δεν είναι να λες ψέματα και να κοροϊδεύεις τον κόσμο
• δεν είναι να πουλάς προϊόντα και υπηρεσίες
• δεν είναι να έχεις πολλούς φίλους και να πηγαίνεις σε καφέδες και πάρτυ
Οι Δημόσιες Σχέσεις
• είναι επαγγελματική επικοινωνία που πρέπει να διαχωριστεί από την προσωπική επικοινωνία, δηλαδή τις προσωπικές Δημόσιες Σχέσεις
• έχουν μια επιστημονική βιβλιογραφία που αριθμεί παγκόσμια πάνω από 16.000 βιβλία και δεκάδες χιλιάδες επιστημονικά άρθρα
• διαχειρίζονται συστηματικά και μεθοδευμένα (δηλαδή επιστημονικά) τις σχέσεις μεταξύ ενός οργανισμού, είτε κερδοσκοπικού (επιχείρησης) είτε μη κερδοσκοπικού (π.χ. δήμος, αστυνομία, μουσείο κλπ.) με τις ομάδες ανθρώπων που είναι σημαντικές για αυτόν, όπως είναι οι δημοσιογράφοι, υπάλληλοι, μέτοχοι, τοπική κοινωνία, πελάτες κ.α.
• σκοπό έχουν την άριστη σχέση μεταξύ των παραπάνω οργανισμών και ομάδων κοινού με ό,τι αυτό συνεπάγεται: αλληλοκατανόηση, εμπιστοσύνη, αμοιβαίο όφελος
• έχουν κώδικα δεοντολογίας, ηθικούς κανόνες και στόχο έχουν τόσο την εξυπηρέτηση του συμφέροντος του κοινού που απευθύνονται όσο και του οργανισμού.
Σε πρακτικό επίπεδο οι υπεύθυνοι Δημοσίων Σχέσεων
• γράφουν δελτία τύπου τα οποία περιέχουν ειδήσεις σχετικά με τον οργανισμό που εκπροσωπούν και τα στέλνουν στους δημοσιογράφους,
• οργανώνουν συνεντεύξεις τύπου για τους δημοσιογράφους
• οργανώνουν εκδηλώσεις (ημερίδες, συμπόσια, εγκαίνια κλπ.) για τις διάφορες ομάδες κοινού στις οποίες απευθύνονται (δημοσιογράφοι, υπάλληλοι, μέτοχοι, τοπική κοινωνία, πελάτες κ.α.)
• σχεδιάζουν και συντονίζουν προγράμματα χορηγιών που όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις οφείλουν να έχουν στα πλαίσια της εταιρικής τους ευθύνης.

• συντάσσουν και εκδίδουν το έντυπο του οργανισμού (εφημερίδα ή περιοδικό)
• αντιμετωπίζουν καταστάσεις διαχείρισης κρίσεων και επίλυσης συγκρούσεων
• κάνουν έρευνα για να γνωρίζουν την εικόνα του οργανισμού και τυχόν προβλήματα (λάθος πληροφορίες ή φήμες) που υπάρχουν για αυτήν
• Παρεμβαίνουν στην πολιτική του οργανισμού προκειμένου να βελτιωθεί η εικόνα του και οι σχέσεις με τις ομάδες κοινού που τον ενδιαφέρουν
Η κοινωνία έχει ανάγκη την επαγγελματική επικοινωνία. Σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν χιλιάδες γραφεία τύπου. Τη δουλειά των Δημοσίων Σχέσεων όμως την κάνουν συνήθως δημοσιογράφοι οι οποίοι δεν έχουν εκπαιδευτεί σε αυτό το αντικείμενο καθώς η δημοσιογραφία είναι ένα εντελώς διαφορετικό επάγγελμα. Επίσης σε πολλές περιπτώσεις τη δουλειά των Δημοσίων Σχέσεων την κάνουν απόφοιτοι του Μάρκετινγκ το οποίο αν και συγγενής είναι διαφορετικός κλάδος της επικοινωνίας που αφορά επιχειρήσεις που έχουν ως βασικό στόχο την προώθηση των προϊόντων και των υπηρεσιών στους πελάτες τους.
Σε όλες τις χώρες του ανεπτυγμένου κόσμου οι Δημόσιες Σχέσεις διδάσκονται σε προπτυχιακό επίπεδο γιατί είναι απαραίτητο οι φοιτητές να εκπαιδευτούν συστηματικά στην έννοια, στις αρχές και στις τεχνικές της επαγγελματικής επικοινωνίας.
Οι φοιτητές μαθαίνουν ότι για να πετύχουν την άριστη σχέση (που είναι ο σκοπός του επαγγέλματος) πρέπει να είναι ειλικρινείς και να προσπαθούν να εξυπηρετούν το κοινό που απευθύνονται. Μαθαίνουν ότι αποστολή τους δεν είναι να προσαρμόζουν το κοινό στις ανάγκες και στα συμφέροντα του οργανισμού (κάτι που κάνει η προπαγάνδα) αλλά να μπαίνουν στη θέση του κοινού και αν χρειαστεί να αλλάζουν τη στάση και την πολιτική του οργανισμού.
Αντίστοιχα, πιστεύω ότι στα πλαίσια της διαβούλευσης που θα ακολουθήσει η πολιτική ηγεσία θα μπει στη θέση των χιλιάδων φοιτητών που επέλεξαν να σπουδάσουν αυτό το γνωστικό αντικείμενο και θα αναθεωρήσει τη σκέψη για κατάργηση του.
Ραϋμόνδος Αλβανός
Επιστημονικός συνεργάτης στο τμήμα Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας
Καστοριά, 8/2/2013