Αναζητείται «χείρα βοηθείας» για τα σχολεία της Καστοριάς.

Posted by : Mr. Blog | 6 Ιουλ 2012 | Published in

Αν και στη θεωρία τίθεται η ανάγκη να αποφευχθεί η χρεοκοπία, στην πράξη, όμως, η κυβέρνηση αποδεικνύεται αδιάφορη και ανίκανη να δώσει λύση σε πολύ σοβαρά προβλήματα που μαστίζουν την παιδεία στην Ελλάδα λόγω ελλιπούς χρηματοδότησης.

Για να μην βρίσκονται υπό καθεστώς κατάψυξης, τα σχολεία της Περιφερειακής Ενότητας Καστοριάς με τους μαθητές να αναζητούν διακαώς λίγη ζεστασιά απαιτούνται σοβαρές και δραστικές λύσεις. Όπως αναφέρει η Τζοέν Αλβανού η Πρόεδρος σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Καστοριάς «Δυστυχώς όταν επίσημα ανέλαβα τον Ιούλιο του 2011, τα λεφτά που πήρε η Δευτεροβάθμια και η Πρωτοβάθμια είναι τα μισά από αυτά που έδιναν στη περσινή σχολική χρονιά, αφού ο χειμώνας δεν ήταν τόσο βαρύς όσο φέτος. Αυτό που θεωρώ πως πρέπει να γίνει για να λυθεί το πρόβλημα είναι: Πρώτον να βρεθούν εναλλακτικές λύσεις και δεύτερον να φωτίσει ο θεός τη νέα κυβέρνηση να καταλάβει ότι όλοι εκλεγήκαμε για να δώσουμε ένα καλύτερο μέλλον σε αυτή την νεολαία»

Από την μια πλευρά έγκειται η κυβέρνηση που προεκλογικά προέβαινε σε υποσχέσεις για την λήψη δραστικών για την παιδεία όταν όμως αναλάβει την σκυτάλη της εξουσίας αθετώντας τις υποσχέσεις της προβαίνει σε περικοπές. Το αποτέλεσμα είναι να μην στηρίζεται η παιδεία ο πυλώνας της Ελλάδας. Από την άλλη πλευρά έγκεινται οι διαμαρτυρίες των γονέων όπου με τις κραυγές αγωνίας αναζητούν λύσεις σωτήριες για τα παιδιά τους. Όπως αναφέρει η κυρία Τζοέν «η κυβέρνηση προεκλογικά μπορεί να τάζει την λήψη δραστικών μέτρων ωστόσο για να βρεθεί η πιο βιώσιμη λύση και να τεθεί προς υλοποίηση, θα πρέπει το κράτος να δώσει χρήματα. Έγιναν διάφορα προγράμματα πράσινης ανάπτυξης για σπίτια και όχι για τα σχολεία, δεν μπορώ να καταλάβω γιατί το κράτος δεν επιδοτεί πρώτα τα σχολεία και ύστερα τις οικίες. Η κυβέρνηση που πέρασε ενδιαφερόταν για επιδοτήσεις σε σπίτια. Είναι λυπηρό να δίνονται χρήματα για άλλους σκοπούς και τελευταία για τα σχολεία και τα πανεπιστήμια. Θεωρώ επιπλέον πως θετικό βήμα θα ήταν, να υπάρχουν φωτοβολταϊκά στα γυμνάσια και στα Λύκεια γιατί με το ρεύμα τα σχολεία θα ήταν οικονομικά αυτόνομα»

Είναι επιτακτική ανάγκη επιπλέον να βρεθεί μία ουσιαστική λύση, για να αλλάξουν τα κουφώματα και να γίνουν σοβαρές παρεμβάσεις στα κτίρια ,αν λάβουμε υπόψη την βαρυχειμωνιά που υφίσταται στην Καστοριά. Σε αντίθετη περίπτωση θα υφίσταται μία ύλη που θα ζεσταίνονται τα παιδιά, αλλά δεν θα επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα με αποτέλεσμα και πάλι να κρυώνουν. Επιβεβαιώνοντας την άσχημη δομική κατάσταση των σχολείων η κυρία Τζοέν τονίζει πως «Τα σχολεία δυστυχώς έχουν κουφώματα πεπαλαιωμένα, το πάτωμα δεν προσφέρεται για τέτοιο χειμώνα και οι κουρτίνες κουνιούνται από τον αέρα, οπότε όσο πετρέλαιο και αν βάζεις δεν πρόκειται να αποφέρεις τη θερμοκρασία που επιθυμείς»

Επιπλέον η Πρόεδρος της σχολικής Επιτροπής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης τόνισε «πως τον Οκτώβριο με την απεργία του πετρελαίου θέρμανσης και με μερικά σχολεία να μην έχουν πετρέλαιο, μας οδήγησε να βάλουμε πετρέλαιο κίνησης».

Οπότε ήταν αδήριτη η ανάγκη για να υλοποιηθούν παρεμβάσεις για αυτό σύμφωνα με την κυρία Τζοέν «όλο το καλοκαίρι υπηρετώντας τις επιταγές του Καλλικράτη για ισόρροπη ανάπτυξη, καταφέραμε να υλοποιήσουμε σοβαρές παρεμβάσεις με τον Δήμο σε όλα τα Γυμνάσια και τα Λύκεια για αυτό προσλάβαμε πάρα πολλά συνεργεία. Οι μαθητές και οι γονείς κατάλαβαν την διαφορά δυστυχώς όμως Διευθυντές και Διευθύντριες , δεν κατάλαβαν τις παρεμβάσεις που κάναμε.

Επομένως άλλο ένα θέμα που κλήθηκε να αντιμετωπιστεί ήταν η αλλαγή των διευθυντών και Διευθυντριών αφού σύμφωνα με την Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης «δυστυχώς από έναν με 2 Διευθυντές που παρέμειναν επήλθε κρίση Διευθυντών και Διευθυντριών και εμφανίστηκαν τον Σεπτέμβριο και βρήκαν έτοιμα σχολεία»

Το σημαντικό είναι πως το καθεστώς άλλαξε αφού τα χρήματα πλέον έρχονται από το Υπουργείο Εσωτερικών στο Δήμο και ύστερα η οικονομική σχολική επιτροπή τα διανείμει σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Αυτό σημαίνει σύμφωνα με την κυρία Τζοέν «πως τα χρήματα δεν τα είχαν οι Διευθυντές, αλλά τα είχε ο Δήμος και η σχολική Επιτροπή. Ωστόσο οι Διευθυντές είχαν απαιτήσεις να αγοράσουμε πράγματα που δεν είναι της αρμοδιότητας μας ,όπως για παράδειγμα υπολογιστές. Για την επάνδρωση σχολείων ,με τέτοιο εξοπλισμό, δεν είναι υπεύθυνος ο Δήμος ,αλλά ο Οργανισμός σχολικών κτιρίων. Κάποιοι Διευθυντές που έφυγαν , άφησαν χρήματα ύστερα από συμφωνία που είχε διενεργηθεί για να υλοποιηθούν οι παρεμβάσεις το καλοκαίρι. Οι καινούργιοι Διευθυντές και Διευθύντριες, δεν κατάλαβαν αυτό το πράγμα και νόμιζαν οι Διευθυντές που αποχώρησαν μας άφησαν χρήμα, μη λαμβάνοντας υπόψη ότι αυτή ήταν η συμφωνία. Η κατάσταση λοιπόν ήταν τεταμένη, και χρειάστηκαν γερά νεύρα για να ανταπεξέλθουμε, αφού οι απαιτήσεις ήταν μεγάλες και αφορούσαν πέρα από αυτό που θα μπορούσε να υλοποιηθεί. Με το πέρας της σχολικής χρονιάς και με την κατανόηση από μέρους των καθηγητών για το τι μέλει γενέσθαι ελπίζουμε σε καλύτερη συνεργασία από την νέα σχολική χρονιά.



Η τύπωση βιβλίων σημαντικό ένα επιπλέον επιβαρυντικό πρόβλημα



Μη αποτελώντας το μοναδικό πρόβλημα προς αντιμετώπιση το πετρέλαιο θέρμανσης για την βιωσιμότητα των σχολείων στο παρασκήνιο επήλθε και η τύπωση των βιβλίων αφού οι σχολικές επιτροπές αναγκάστηκαν να επωμιστούν τα έξοδα των φωτοτυπιών, με την καθυστερημένη έλευση των βιβλίων. «όπως είναι γνωστό τα μηχανήματα που έχουν τα γυμνάσια και τα Λύκεια είναι απαρχαιωμένα για αυτό θα έπρεπε να είχαν αλλαχτεί. Ωστόσο επειδή δεν είναι εφικτό εν όψει οικονομικής κρίσης, αναλάβαμε την έκδοση φωτοτυπιών για τα Γυμνάσια και Λύκεια, η οποία κόστισε ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό, το οποίο ανέρχεται στις 35000.Επιπλέον επιβαρυνθήκαμε με τις συντηρήσεις στα μηχανήματα οι οποίες γίνονται μία με δύο φορές το χρόνο, φέτος όμως πληρώσαμε πολλά χρήματα για τις συντηρήσεις που έγιναν, και ήταν πάρα πολλές, γιατί τα μηχανήματα αυτά είναι για να βγαίνει μία ποσότητα φωτοτυπιών που χρειάζονται τα σχολεία και όχι για να μετατρέπονται σε εκτυπωτήρια».

Ανεξόφλητο επίσης και το τέλος της ΔΕΗ και του ΟΤΕ!



Αναγκαία κρίνεται η άμεση εκταμίευση χρημάτων, γιατί σε διαφορετική περίπτωση τα σχολεία θα πρέπει να καλύψουν μεγάλο μέρος των αναγκών τους. Θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι με τη συνεχόμενη πολιτική των περικοπών των κοινωνικών δαπανών και ειδικότερα των δαπανών για την παιδεία που επιβάλλει η πολιτική των μνημονίων, του Δ.Ν.Τ. και της Ε.Ε., τα σχολεία αδυνατούν να λειτουργήσουν καθώς οι καθημερινές σημαντικές ανάγκες δεν μπορούν να καλυφθούν. «Τα λειτουργικά έξοδα στα σχολεία της Καστοριάς είναι πολλά αφού ακόμα δεν έχει πληρωθεί το ειδικό τέλος για τη ΔΕΗ και τον ΟΤΕ. Η τελευταία δόση του Απριλίου πριν κλείσει η σχολική χρονιά δεν έχει καταβληθεί ακόμα. Το Φεβρουάριο περιμέναμε να έρθουν 180000 ευρώ ωστόσο ήρθαν 116.000 ευρώ. Από εκεί και πέρα υποσχέθηκαν ότι θα στείλουν έκτατη επιχορήγηση πριν έρθει η δόση του Απριλίου. Ωστόσο ούτε η επιχορήγηση ήρθε ούτε η δόση του Απριλίου. Τα χρήματα που θα έρθουν στην παρούσα φάση δεν ξέρουμε αν θα είναι δόση ή επιχορήγηση» αναφέρει η Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Στο πλαίσιο αυτό της αναταραχής και της ανάγκης για εξεύρεση άμεσων λύσεων όπως αναφέρει η κυρία Τζοέν «δέχτηκα πρόταση για αλλαγή καυστήρα . Μου δίνουν δώρο ένα μηχάνημα όπου καίει τηγανόλαδο, το οποίο λειτουργεί και σε άλλα σχολεία της Αμερικής και της Ελλάδας, παράγοντας 100 λίτρα την ημέρα και κυρίως είναι θετικά προσκείμενο προς το περιβάλλον.Εγγυώνται πως το συγκεκριμένο μηχάνημα το οποίο πρόκειται να τοποθετηθεί στο Πρώτο και Δεύτερο Λύκειο θα έχει την ίδια απόδοση με το πετρέλαιο. Ωστόσο αν βάλλουμε δεν σκοπεύουμε να καταργήσουμε το λέβητα και την δεξαμενή πετρελαίου».

Αποκλειστικός αντιπρόσωπος για την Ελλάδα είναι η εταιρεία Techzone η οποία μπορεί σήμερα να αναλάβει εξ’ολοκλήρου την διοργάνωση ενός Γραφείου Πράσινης Ανάπτυξης για το Δήμο, το οποίο θα παράγει οικολογικό βιοντίζελαπό χρησιμοποιημένο τηγανόλαδο, με κόστος μόνο 0,22€ ανά λίτρο, για χρήση:
Στα αυτοκίνητα του Δήμου (χωρίς μετατροπή)
Στα καλοριφέρ κτιρίων του Δήμου
Στα καλοριφέρ των Δημοτικών Σχολείων
Σαν κοινωνικό βοήθημα σε κάποιους δημότες

Το βιοντίζελ ανήκει στη μεγάλη οικογένεια των ανανεώσιμων καυσίμων και είναι το πλέον γνωστό και διαδεδομένο από τα βιοκαύσιμα και παράγεται από από φυτικά έλαια, ζωικά λίπη, διάφορες ενεργειακές καλλιέργειες, φύκια, αλλά και ποικίλα ανακυκλωμένα λάδια.

Πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα Δημοτικά Σχολεία Καστοριάς; Ποια τα πλεονεκτήματα του;

Στα Δημοτικά Σχολεία το βιοντίζελ μπορεί φυσικά να χρησιμοποιηθεί απλά για τις ανάγκες θέρμανσης. Συνεπώς θα μπορούσε κάθε ένα σχολείο (ή κάθε δύο) να προμηθευτούν μια μικρή μονάδα παραγωγής βιοντίζελ, για την παραγωγή του βιοκαυσίμου που θα χρειαστεί για τον καυστήρα του καλοριφέρ τους, για τις ανάγκες θέρμανσης.

Η συγκεκριμένη εναλλακτική λύση παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον αφού:
Βοηθά στην εξοικονόμηση χρημάτων, εφόσον το κόστος του παραγόμενου βιοντίζελ είναι έως 8 φορές χαμηλότερο από το πετρέλαιο (με τιμή πετρελαίου 1,60 € ανά λίτρο)
Βοηθά στην ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης στα παιδιά και αντίστοιχακαι στους γονείς εφόσον μαθαίνουν και αυτοί για το project και εμπλέκονται έμμεσα.



Για τις ανάγκες θέρμανσης λοιπόν των σχολείων της Περιφερειακής Ενότητας Καστοριάς, η χρήση βιοντίζελ για τη λειτουργία των καυστήρων των καλοριφέρ είναι μια από τις βασικές χρήσεις και θα αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον, εφόσον υπάρξει εξίσωση πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης.



Επομένως τα πλεονεκτήματα από την χρήση βιοντίζελ είναι εμφανής αφού συντελεί στην
Εξοικονόμηση Χρημάτων, εφόσον το κόστος θέρμανσης και κίνησης κατεβαίνει μέχρι και 6 φορές,
Οικολογική Δράση του Δήμου, αφού ανακυκλώνονται τα επικίνδυνα για το περιβάλλον τηγανόλαδα
Σημαντική Συμμετοχή του Δήμου σε δραστηριότητα Εναλλακτικών Πηγών Ενέργειας και Οικολογικών Καυσίμων με αποτέλεσμα το χτίσιμο μιαςΠράσινης Ταυτότητας


Είναι εύλογο πως αν και το βιοντίζελ αποτελεί το καύσιμο του μέλλοντος και είναι σε θέση σήμερα να προτείνει μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα εφαρμογή ,αρχικά θα εφαρμοστεί πιλοτικά και αν διαπιστωθεί ότι συμφέρει θα ενταχθεί και σε άλλα σχολεία τα οποία είναι κοντά στο πρώτο-Δεύτερο Λύκειο. «Είναι μία πάρα πολύ καλή λύση, επειδή έχουμε πολλά εστιατόρια και ταχυφαγεία αλλά εκείνο που με έκανε να το σκεφτώ και να το επεξεργαστώ είναι ότι ο Δήμος Καστοριάς ,είναι ένας Δήμος με τη μεγαλύτερη ευαισθησία σε ανακύκλωση. Όταν ξέρω ότι ο κόσμος ενδιαφέρεται να κάνει μία ανακύκλωση σε γυαλί, χαρτί πλαστικό γιατί όχι να μην κάνει και στο τηγανόλαδο».



Ποια η τιμή του τηγανόλαδου;

Αξιοσημείωτο είναι πως το τηγανόλαδο χορηγείται δωρεάν και στοιχίζει είκοσι λεπτά το λίτρο, αν αναλογιστεί κανείς πως σε όλη την Περιφερειακή ενότητα Καστοριάς χρειάστηκαν στην βαρυχειμωνιά 200 τόνοι για να καλυφτούν οι ανάγκες των σχολείων. «Ο Δήμος Καστοριάς έχει το 70% των σχολείων με μεγάλα κτίρια και άσχετα αν γίνουν συνενώσεις ή όχι όταν ένα σχολείο λειτουργεί είτε είναι με 60 παιδιά είτε είναι 1000 πρέπει να υπάρχει ζέστη», προσέθεσε η κυρία Τζοέν.

.

Στο πλαίσιο λοιπόν της ευθραυστότητας της κατάστασης των σχολείων και έχοντας υποπέσει η δημόσια εκπαίδευση θύμα της πολιτικής των μνημονίων είναι σαφές ότι το τέλος του σχολείου δεν θα αργήσει να έρθει .Για να μην συμβεί αυτό όπως αναφέρει η Πρόεδρος της σχολικής Επιτροπής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης «Έγινε φοβερή οικονομία μέσα από την συνεργασία καθηγητών μαθητών και Διευθυντών. Προσπαθούμε να μη κάνουμε πολλά έξοδα αφού με την επόμενη δόση ίσως να μην μπορούμε να ανταπεξέλθουμε. Έχει εφαρμοστεί μεγάλη λιτότητα στην παιδεία αφού τελειώνουμε την μία δόση και βρισκόμαστε χρεωμένοι. Οι κυβερνήσεις μας κρεμούν αφού ερχόμαστε αντιμέτωποι με ανθρώπους που χρωστάμε λεφτά και γινόμαστε κακοί αφού δεν μπορούμε να καταβάλλουμε τα λεφτά που δικαιούνται.»

ΕΦ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ