26 Ιουλίου η ημέρα που τιμάται η μνήμη της Αγίας Παρασκευής

Posted by : Mr. Blog | 26 Ιουλ 2012 | Published in

Η μνήμη της Αγίας Παρασκευής τιμάται από την Ορθόδοξη Εκκλησία στις 26 Ιουλίου και τιμάται ιδιαίτερα στην περιοχή της Καστοριάς. Το Άργος Ορεστικό, η Ιεροπηγή η Κυψέλη, το Πεύκο, το Επταχώρι και οι Μανιάκοι, αναγνωρίζουν την Αγία Παρασκευή ως Πολιούχο της πόλης τους και ήδη από χθες πραγματοποιούνται εκδηλώσεις προς τιμήν της.

Από χθες, 25 Ιουλίου, έχουν ξεκινήσει οι εορτασμοί στη μνήμη της Αγίας Παρασκευής το Άργος Ορεστικό. Στις 7:00μ.μ τελέστηκε ο Μέγας Πανηγυρικός Αρχιερατικός εσπερινός μετά αρτοκλασίας και στις 9:30μ.μ.τελέστηκε η Ιερά Παράκληση.

Σήμερα Πέμπτη 26 Ιουλίου, ημέρα της εορτής της Αγίας Παρασκευής θα τελεσθεί στις 7:00 π.μ. η Πανηγυρική Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, ιερουργούντος του Μητροπολίτη Καστοριάς κ.κ. Σεραφείμ και στη συνέχεια στις 10:30 π.μ. η λιτάνευση της Ιεράς Εικόνας της Αγίας Παρασκευής στους δρόμους της πόλης. Στις 7:00μ.μ. θα τελεσθεί ο Εσπερινός και η Παράκληση της Αγίας.

Επίσης, σήμερα το βράδυ, τιμάται και η μνήμη του αείμνηστου Δημάρχου και ιατρού, Μιχαήλ Ζάχου, ο οποίος διετέλεσε Δήμαρχος στο Δήμο Άργους Ορεστικού κατά τις χρονολογίες 1983-1986 και 1995-1997. Ο αείμνηστος Μιχαήλ Ζάχος, απεβίωσε το 1997, αφήνοντας κατά κάποιο τρόπο, το σπουδαίο έργο που είχε ξεκινήσει για το Δήμο Άργους Ορεστικού. Ο Μιχαήλ Ζάχος ήταν και ο ιδρυτής της Φιλαρμονικής Άργους Ορεστικού και με αφορμή τον εορτασμό της Πολιούχου του Άργους Ορεστικού, Αγίας Παρασκευής θα δοθεί συναυλία προς τιμή του, σήμερα το βράδυ στις 9:30 μ.μ. στο Νέο Πάρκο του Άργους Ορεστικού. Το πρόγραμμα της συναυλίας έχει ως εξής: Φιλαρμονική Δήμου Εορδαίας «Αριστοτέλη»- Διευθύνει ο αρχιμουσικός Αργύριος Σαλαγκιώτης και Φιλαρμονική Δήμου Ορεστίδος -Διευθύνει ο αρχιμουσικός Ιωάννης Βασιλειάδης.



Ο Ιερός Ναός της Αγίας Παρασκευής στο Άργος Ορεστικό

Σύμφωνα με την παράδοση, στη θέση που βρίσκεται σήμερα ο Ιερός Ναός της Αγίας Παρασκευής στο Άργος Ορεστικό, υπήρχε κατά την εποχή του Βυζαντίου η Μονή των Αρμονιανών.

Ο ναός είχε μετατραπεί σε τζαμί, μετά την κατάκτηση της περιοχής από τους Οθωμανούς, οι οποίοι έδωσαν το όνομα Τζούμα Τζαμί (Παρασκευής Τζαμί) μέχρι και το 1925. Μάλιστα λέγεται πως το πίσω μέρος του τζαμιού ήταν τόπος ταφής των Μουσουλμάνων. Όταν ξεκίνησε η ανταλλαγή των πληθυσμών, οι τοπικές αρχές σε συνεργασία με τον τότε βουλευτή Ιωάννη Ζάχο ξεκίνησαν την ανέγερση του Ιερού Ναού.

Την Κυριακή 5 Οκτωβρίου 1925 κατατέθηκε ο θεμέλιος λίθος από τον Μητροπολίτη Καστοριάς κ.κ. Ιωακείμ Λεπτίδη, ενώ την Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου τελέστηκαν τα εγκαίνια του Ιερού Ναού από τον ίδιο Μητροπολίτη και επί Μητροπολίτου Καστοριάς κ.κ. Δωροθέου έπειτα από την διεξαγωγή εράνων χτίστηκε στον περίβολο του ναού μεγάλο πνευματικό κέντρο το οποίο και ανακαινίστηκε αργότερα με τη συμβολή του Δημάρχου Μιχαήλ Ζάχου.

Ο Βίος της Αγίας Παρασκευής

Η αγία οσιομάρτυς Παρασκευή γεννήθηκε στη Ρώμη το 176 μ.Χ. Οι γονείς της Αγάθων και Πολιτεία, ήταν χριστιανοί και άτεκνοι. Λόγω αυτού του γεγονότος παρακαλούσαν το Θεό να τους χαρίσει ένα παιδί και οι προσευχές τους εισακούστηκαν. Το παιδί που ήρθε στον κόσμο γεννήθηκε την έκτη ημέρα της εβδομάδας και για το λόγο αυτό το ονόμασαν Παρασκευή και το αφιέρωσαν στο Θεό.

Η μητέρα της Παρασκευής φρόντισε να μορφωθεί η κόρη της με χριστιανική μόρφωση και για το λόγο αυτό προσευχόταν πολλές ώρες καθημερινά στην εκκλησία και διάβαζε ιερά γράμματα. Πολλοί θέλησαν να παντρέψουν τους υιούς τους με την Παρασκευή, καθώς εκτός από ενάρετη, ήταν και πλούσια. Όταν απεβίωσαν οι γονείς της, η Παρασκευή ήταν 20 χρονών και μοίρασε όλα τα υπάρχοντά τους στους φτωχούς, στην εκκλησία και σε ένα ίδρυμα στο οποίο έμεναν νεαρές κοπέλες που είχαν αφιερωθεί στον Ιησού Χρήστο και η ίδια έγινε μοναχή. Ύστερα από πολλά χρόνια, η Παρασκευή έλαβε την ευχή της ηγουμένης, εγκατέλειψε το ίδρυμα και περιπλανήθηκε σε διάφορες πόλεις και χωριά της Ιταλίας, με σκοπό να κηρύξει και να προσελκύσει τους ειδωλολάτρες στον χριστιανισμό.

Οι δράσεις την οδήγησαν στο βασιλιά Αντωνίνο, ο οποίος θαμπώθηκε από την ομορφιά και τη σύνεσή της και προσπάθησε να την πείσει να κάνει μια θυσία προς τα είδωλα και θα της έδινε ότι ήθελε. Η Αγία όμως αρνήθηκε και τότε ο αυτοκράτορας διέταξε να αρχίσουν τα βασανιστήρια. Αρχικά της έθεσαν μια πυρακτωμένη περικεφαλαία στην κεφαλή της. Εν συνεχεία και αφού δε λύγισε, ρίχτηκε στην απομόνωση. Μια τέτοια οπισθοχώρηση θα σήμαινε μεγάλη νίκη του Αυτοκράτορα και πλήγμα ιδιαίτερα στο γυναικείο χριστιανικό πληθυσμό που θα έβλεπε τη θερμότερη εκπρόσωπό του να αλλαξοπιστεί. Παρά τα βασανιστήρια όμως η Παρασκευή δεν λύγισε και αντίθετα προσευχόταν κατά την απομόνωσή της. Μάλιστα την έβαλαν μέσα σε ένα θερμασμένο λέβητα γεμάτο πίσσα και λάδι. Μόλις έγινε αυτό η Αγία φαινόταν να δροσίζεται, γεγονός που Αντωνίνος δεν πίστεψε και έσπευσε να το διαπιστώσει ο ίδιος. Πλησιάζοντας το λέβητα, εξαιτίας του καυτού ατμού, ο αυτοκράτορας τυφλώθηκε, ωστόσο η Παρασκευή με θαυματουργό τρόπο θεράπευσε τα μάτια του, γεγονός που την καθιέρωσε μέχρι και τις ημέρες μας ως προστάτιδα των οφθαλμών. Μετά από αυτό το γεγονός ο Αντωνίνος άφησε ελεύθερη την Παρασκευή, αλλά και μετέπειτα ο αυτοκράτορας διατήρησε θετική για τη εποχή στάση για τους χριστιανούς και για αυτό το λόγο του αποδόθηκε το προσωνύμιο «Αντωνίνος ο Ευσεβής». Έτσι η Παρασκευή επέστρεψε στο έργο της κάτι που έδωσε πολύ δύναμη στη χριστιανική κοινότητα, ιδίως δε στις γυναίκες που στο πρόσωπό της έβλεπαν ένα σημαντικό στήριγμα.

Σε σύντομο χρονικό διάστημα διαδέχτηκε τον Αντωνίνο, ο Μάρκος Αυρήλιος, ο οποίος συνέλαβε μεταξύ των άλλων χριστιανών και την Παρασκευή. Εντολή του αυτοκράτορα προς δυο έπαρχους ήταν να βασανίσουν την Παρασκευή. Ο ένας εκ των δύο, ο Ασκληπιός έριξε μέσα στο χώρο που φυλάσσονταν η Παρασκευή φίδια, τα οποία μόλις την πλησίασαν πέθαναν. Όντας ταραγμένος ο Ασκληπιός από το συμβάν, ανέλαβε δράση ο έτερος έπαρχος ο Ταράσιος. Ο Ταράσιος, αποφάσισε να της κόψει το κεφάλι, βάζοντας έτσι τέλος στη ζωή της Αγίας και μεγαλομάρτυρος Παρασκευής.

Οι χριστιανοί περιμάζεψαν το λείψανό της και εν καιρώ το τοποθέτησαν στη βάση του θυσιαστηρίου. Τεμάχια των Αγίων Λειψάνων της θησαυρίζονται σε διάφορους τόπους.