Περισσότερα ΚΤΕΛ...

Posted by : Mr. Blog | 8 Σεπ 2012 | Published in



Μετά την απελευθέρωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών και του κλάδου των ταξί ακολουθεί η απε­λευθέρωση των υπεραστικών επιβατικών οδικών μεταφορών (ΚΤΕΛ), η οποία, σύμφωνα με την κυβέρνηση, θα γίνει το 2015 και όχι το 2019 που προβλέπει ο ισχύων νόμος.

Ήδη, όπως ανακοινώθηκε, έως το τέλος Νοεμβρίου 2012, σε συνεννόηση με την Ομοσπονδία των ΚΤΕΛκαι με όλους τους υπόλοιπους ενδιαφερομένους θα συνταχθεί νέα τεχνική μελέ­τη, ώστε έως τον Μάρτιο του 2013 να καταρτισθεί σχέδιο νό­μου και η σχετική αγορά ν’ απελευθερωθεί την άνοιξη του 2015.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ έχει ήδη εκπονηθεί μελέτη για λογα­ριασμό του τότε υπουργείου Μεταφορών με τους εναλλακτικούς τρόπους απελευθέρωσης της αγοράς των υπεραστικών επιβατικών οδι­κών μεταφορών. Στη μελέτη αυτή καταγράφη­κε το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο και το μοντέλο οργάνωσης του κλάδου (κανόνες πρόσβασης στην αγορά, μορφές απελευθέρωσης) και έγινε «ακτινογρα­φία» του συγκεκριμένου κλάδου, όπου εξετάστηκαν, μεταξύ άλλων, ο αριθμός των ΚΤΕΛ που λειτουργούν στην ελληνική επικράτεια, πώς αλληλοεπηρεάζονται, ο ρόλος της πολιτεί­ας (π.χ. ποιος ελέγχει τις τιμές των υπηρεσιών, πώς οι νέοι υποψήφιοι μπορούν να εισέλθουν στην αγορά), η χρήση των οχημάτων και για άλλους σκοπούς (σχολικά), οι περιορισμοί στη λειτουργία των ΚΤΕΛ (γεωγραφικοί, λειτουργικοί, τιμολο­γιακοί), ο αριθμός και το κόστος των αδειών λειτουργίας, οι δείκτες που αφορούν στο μέγεθος των ΚΤΕΛ σε σχέση με τη συνολική επιβατική τους κίνηση και η διαχείριση των εσόδων (κατανομή μεταξύ των λεωφορειούχων και οι δείκτες που αφορούν την τιμή των παρεχόμενων υπηρεσιών και σύγκρισή τους με άλλα μέσα μεταφοράς).

Τα σενάρια

Μέχρι στιγμής, το αρμόδιο υπουργείο δεν έχει διασαφηνίσει πώς θα γίνει η απελευθέρωση των ΚΤΕΛ, καθώς πλέον αναμένει τα αποτελέσματα της νέας τεχνικής μελέτης. Σύμφωνα, πάντως, με την πρόσφατη μελέτη του υπουργείου, μεταξύ των σεναρί­ων που προτείνονται, είναι: Η πλήρης απελευθέρωση με την παροχή του δικαιώματος διενέργειας μεταφορικού έρ­γου σε όποιον επιθυμεί να παρέχει τη σχετική υπη­ρεσία, η μερική απελευθέρωση της αγοράς, με την ελεύθερη άσκηση του τακτικού συγκοινωνι­ακού έργου σε περιορισμένο αριθμό δρομολογί­ων, τα οποία, λόγω υψηλής ζήτησης, είναι κερδοφόρα, με παράλλη­λους διαγωνισμούς κερδοφόρων και άγονων γραμμών, καθώς και η δημοπράτηση ομάδων κερδοφόρων και ζημιογόνων γραμμών, μέσα από διαγωνιστική διαδικασία, χωρίς άνοιγμα οποιουδήπο­τε δρομολογίου.

Μείζον ζήτημα και σε αυτόν τον κλάδο είναι αν το υπουργείο θα προχωρήσει στην έκδοση νέων αδειώναστι­κών - υπεραστικών συγκοινωνιών, αφού σήμερα για την από­κτηση άδειας απαιτείται ένα μεγάλο ποσό, καθώς στην αγορά ο αριθμός των προς πώληση αδειών ΚΤΕΛ είναι πολύ μικρός. Υπενθυμίζεται ότι η πλήρης απελευθέρωση της αγοράς απαιτεί πάγιο αίτημα των τουριστικών λεω­φορείων.

Tα ΚΤΕΛ (Κοινά Ταμεία Εισπράξεων Λεωφορείων) είναι ιδιότυ­πες μεταφορικές επιχειρήσεις που εξυπηρετούν όλες τις δημό­σιες τακτικές οδικές μεταφορές της χώρας μας (εκτός των αστι­κών συγκοινωνιών Αθήνας, Θεσσαλονίκης και τμήματος της Ρό­δου).

Με τον Νόμο 2119/1952 δημιουργήθηκαν τα ΚΤΕΛ σε κάθε νομό, με ορισμένη για κάθε ΚΤΕΛ δικαιοδοσία και οι ιδιοκτήτες λεωφορείων, κατόπιν αδείας από την πολιτεία, εκτελούσαν συ­γκοινωνία και κάλυπταν τις ανάγκες κάθε περιοχής.

Στη συνέχεια με το ΝΔ 102/1973 παίρνουν τη μορφή των ΚΤΕΛ, που όλοι γνωρίζουμε τις τελευταίες δεκαετίες και ακολού­θως με τον Νόμο 2163/2001, θεσπίζεται το πλαίσιο λειτουργίας των ΚΤΕΛ τα οποία μετατρέπονται σε ανώνυμες εταιρείες.

Το ΚΤΕΛ αποτελεί από τον νόμο ηθελημένη (αναγκα­στική) κοινή διοίκηση και διαχείριση περισσότερων ατομικών ανεξάρτητων υπηρεσιών, δηλαδή θεω­ρείται μία κατηγορία «αναγκαστικού συνεταιρι­σμού» με κύριο οργανωτικό χαρακτηρισμό την ιδιοκτησία των λεωφορείων να ανήκει στους ιδι­οκτήτες μετόχους και η χρήση στο νομικό πρόσωπο του ΚΤΕΛ Α.Ε. το οποίο είναι αρμόδιο για την ορ­γάνωση της μεταφοράς των επιβατών.

Σήμερα, λειτουργούν στην Ελλάδα 62 ΚΤΕΛ, με στόλο 4.199 λεωφορείων, που εξυπηρετούν το σύνολο της χώρας. Κάθε νομός έχει το δικό του ΚΤΕΛ με ορισμένο έργο, δηλαδή συγκεκριμένες γραμμές.

topontiki